Harjoittelu

Harjoittelu

 
 

Seuraa meitä!

DSC_3958

Sarek talvella 2014

Oppia ikä kaikki - sanotaan. Retkikunta on tehnyt itselleen harjoitusohjelman, joka pitää sisällään kaikenlaisia taitoja, joista iso osa on vanhan kertaamista ja osa ihan uusia taitoja. Isolla reissulla on niin paljon muuttujia ja kaikkeen pitäisi pystyä valmistautumaan sekä reagoimaan itse hiihdon aikana.

Lisäksi fyysinen harjoittelu on isossa roolissa pitkän hiihtovaelluksen valmisteluissa. Sohvaperunageenejä on pyritty karistelemaan jo pitkään, mutta tätä reissua varten joudutaan kiristämään mutteria myös hikoilupuolella. Rauta nousee ja palautusjuoma maistuu.

 

_full

Retkikunta harjoittelemassa Sarekissa Ruotsissa talvella 2014

Harjoittelu

Retkikunta teemoittaa omia tapaamisiaan erilaisten aiheiden ympärille. Molemmilla jäsenillä on kokemusta jäätiköillä liikkumisesta, mutta tupla-ahkion kanssa kahden hengen köysistönä liikkuminen tai railopelastaminen samalla lähtöasetelmalla on sellaisia erikoistaitoja, joita pitää harjoitella erikseen.

Olemme lääkinnällisesti omillamme, jos jäätiköllä ilmenee ongelmia terveyden kanssa tai sattuu jonkinlainen tapaturma. Erilaisia skenaarioita harjoitellaan lääkärin johdolla syksyn 2014 aikana. Toki konsultaatiota on saatavilla sateliittipuhelimen kautta jäällekin.

Pyrimme kuvaamaan jäätiköltä ja valmisteluista videomateriaalia ja koostamaan siitä julkaisukelpoista lopputuotosta. Kuvaushommia videon osalta on jonkun verran tehty, mutta harjoitella niitäkin pitää saadaksemme kiinnostavaa materiaalia kasaan.

Hätä ja poikkeustilanteita varten harjoitellaan mm. hätämajoittumista ja erilaisia skenarioita joissa osa kriittisistä varusteista, kuten teltta tai keittimet, hajoaa tai katoaa vaikkapa railoon putoamisen seurauksena.

Grönlannissa asustaa myös valkoisia nallekarhuja, jotka leppoisasta olomuodostaan huolimatta voivat kohdattaessa aiheuttaa ison riskin herkullisille hiihtovaeltajille. Tätä varten harjoitellaan aseenkäyttöä ja karhun kohtaamista sen omassa elementissä. Onneksi riski karhun kohtaamiseen pitäisi olla pieni, mutta harjoitus on silti tärkeää.

 

GD_Olli_trädittää_2

Retkikunta syykiipeilyillä 2013

Fyysinen harjoittelu

Ahkion kiskominen arktisessa on suhteellisen yksinkertaista puuhaa, pulkkaa pitäisi jaksaa kiskoa noin 8x50min päivässä. Ongelmatekijänä tässä on lähinnä se, että kyseinen ahkioyhdistelmä painaa normaalin miehen verran. Valitettavasti myöskään pulkkaa ei pääse harjoitusmielessä ihan joka päivä tuntitolkulla kiskomaan. Onneksi aikaisemmat arktiset tasatyöntäjät ovat kehittäneet harjoitusmuodoksi ns. vetorenkaan. Rengas on simppeli kapistus, kiinnitetään vetoköydet ja ladataan rengas kivillä/betonilla/painoilla ja aletaan kiskomaan. Rengasleikkiä on tarjolla viikottain ja se muodostaa lajiharjoittelun selkärangan.

Muutoin treenaaminen on aika simppeliä, treenaa niinkuin normaalistikin treenaa. Ehkä painopiste on kestävyyskunnon puolella, mutta kuitenkin pääsääntöisesti normaali juoksu ja voimaharjoittelu riittänee jo valmiiksi urheilullisille sälleille. Päivittäin pitäisi ehtiä hikoilemaan.

Renkaan, voimaharjoittelun ja kestävyysharjoittelun lisäksi molemmat tekee sitä mikä itselle hyvältä tuntuu. Lajirepertuaarissa on ainakin kiipeily, squash, sulkapallo, kahvakuulailu, uinti ja reppukävely. Sääntönä on kuitenkin se, että treenata pitää. Samalla pitäisi pystyä välttelemään erilaisia vammoja ja rasitusvammoja ennen reissua.

Sinällään retkikunnalla ei siis ole erillistä fyysisen harjoittelun ohjelmaa ole, vaan luotto on kova omaan perusharjoitteluun ja renkaanvetoon. Keväällä 2015 nähdään riittääkö jerkku ja kestääkö kunto.

 
pikkusw
punntise
Julbo_pikku
Lorpen_pikku
partioaitta_pikku
Marmot_logo
 
 
fischer
relaa_pikku
Synaptic_logo
shelby_pikku